Uusi kausi käyntiin – teemana pelinohjaajien ja tuomareiden arvostus
Julkaistu: 09.04.2023 00.00

Uusi kausi käyntiin – teemana pelinohjaajien ja tuomareiden arvostus

Kaudet ovat lähteneet monella joukkueella käyntiin ja vihdoin tällä viikolla pelataan ensimmäiset sarjapelit Mynsterissä. Tänä vuonna kotiotteluissa on erityisen paljon esillä pelinohjaajat sekä tuomarit. FC Ulvila on mukana Palloliiton pelinohjaajien ja erotuomareiden arvostuksen nostamiseen tähtäävässä hankkeessa. Mynsterissäkin pelattiin viime vuonna useita pelejä, joihin ei riittänyt tuomareita. Samalla tuomareita tulee kokoajan kauempaa, mikä puolestaan kasvattaa joukkueiden kuluja, kun matkakorvausten osuus lisääntyy.

Meidän hankkeen teemat ovat seuraavat

1. Vuosittainen valmentajienilta tuomari-pelinohjaaja aiheista
  2. Uusien pelinohjaajien säännöllinen koulutus
  3. Uusi toimintamalli pelinohjaajien tueksi
  4. Pelinohjaajien ja tuomareiden arvostuksen lisäämisen näkyminen kentällä

Teemoista laajin on ’’uusi toimintamalli pelinohjaajien tueksi’’. Mitä tämä sitten pitää sisällään?

Jokaiseen Mynsterissä pelattavaan P7-P11 ottelutapahtumaan nimetään yksi pelinohjaajavastaava, joka voi olla toimihenkilö tai vanhempi. Ihmeitä ei vaadita, vaan tsemppaaminen ja tukena oleminen riittää, tärkeintä on, ettei pelinohjaajat koe olevansa yksin. Pelinohjaajavastaavan tehtävään kuuluu myös puuttua mahdollisiin pelinohjaajaan kohdistuviin huuteluihin, jottei nuori joudu yksin näihin tilanteisiin. Haluamme luoda Mynsteriin nollatoleranssin kaikkeen epäasialliseen käyttäytymiseen pelinohjaajia kohtaan. Tämän edistämiseksi seura on luonut joukkueille valmiin viestin, joka lähetetään ennakkoon kaikille Mynsteriin vierailulle tuleville joukkueille. Viestin tarkoituksena on kertoa meidän tavasta toimia sekä samalla ennaltaehkäistä huonoa käytöstä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä aihe koskettaa meitä kaikkia ja hanke on hurjan tärkeä. Tällä hetkellä vain murto-osa pelinohjaajakoulutuksen käyneistä viheltää yhtään peliä ja näistä vain yksittäiset jatkavat tuomareiksi. Tehdään yhdessä Mynsteristä paikka, jossa pelinohjaajat ja tuomarit saavat viheltää rauhassa. Samalla haluamme omalla toiminnallamme edesauttaa nuorten kiinnostuksen kasvua pelinohjaajana sekä erotuomarina toimimiseen.

FC Ulvila ry

fculvila.info@gmail.com